Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

När du säljer varor eller tjänster via internet, telefon eller på en plats utanför din affärslokal gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Lagen ställer krav på att du ska ge konsumenten information innan du säljer något.

DAL gäller

• Distansavtal via postorder, tv-shop, internet eller telefon.
  • När du befinner dig utanför dina affärslokaler. Med affärslokaler menas fasta eller rörliga lokaler som du använder permanent eller säsongsvis i din affärsverksamhet. Till exempel homepartys, tillfällig gatuförsäljning och tillfällig försäljning i gallerior.
  • När du kontaktar konsumenten utanför din affärslokal och sedan ingår avtal i lokalen.

DAL gäller inte

Det finns undantag då lagen inte gäller, och det finns också särskilda undantag då inte ångerrätten gäller. Du kan läsa om undantagen i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, i kapitel 2, paragraf 1 och 11.

Hela lagen på riksdagens webbplats

Du ska alltid lämna information om ångerrätten

Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är din skyldighet att informera om detta.

Det finns ett undantag för avtal som träffas utanför affärslokaler, så kallad canvasförsäljning. För dessa avtal gäller bara ångerrätten när det totala värdet för köpet är 400 kronor eller högre. För övrig distanshandel finns ingen undre beloppsgräns.

Konsumentverkets standardformulär för information om ångerrätten

Läs mer om ångerrätten

Du ska ge konsumenten information innan köpet

Innan konsumenten ingår avtal med dig, det vill säga före köpet, måste du ge viss information. Informationen ska vara begriplig. Om avtalet ingås utanför din affärslokal ska du som huvudregel ge konsumenten information på papper men om konsumenten samtycker till det kan du lämna informationen via till exempel e-post.

Exempel på information som du måste lämna:

• Namn, adress och organisationsnummer
  • Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
  • Pris och villkor för betalning, inklusive skatter och avgifter
  • Villkoren för leverans
  • Förutsättningarna för ångerrätten
  • Rätten till reklamation

Efter avtalet ska du ge konsumenten en bekräftelse på avtalet.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2016-05-27