Konsumentinformation och personlig vägledning

För vägledning i konsumentfrågor

Det finns flera sätt att få vägledning i konsumentfrågor.

De flesta kommuner har konsumentvägledning.

Kontaktuppgifter till din kommun hittar du på hallakonsument.se

Konsumentverket driver den rikstäckande upplysningstjänsten Hallå konsument. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion.

Kontaktuppgifter och konsumentinformation hittar du på hallakonsument.se

För frågor om gränsöverskridande handel inom EU

Har du frågor kring gränsöverskridande handel inom EU, Norge och Island, kan du höra av dig till Konsument Europa, en fristående enhet inom Konsumentverket, som erbjuder vägledning.

Kontaktuppgifter och konsumentinformation hittar du på konsumenteuropa.se

För frågor om bank, försäkringar, el och abonnemang

Har du frågor inom vissa specifika områden finns det konsumentbyråer som ger gratis vägledning inom deras expertområden:

För frågor inom det finansiella området kan du kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå

För frågor om försäkringar kan du kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå

För frågor om el eller gas kan du kontakta Konsumenternas energimarknadsbyrå

För frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband kan du kontakta Telekområdgivarna

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2015-02-04
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen