Kostnader för bil

Det kostar mycket att ha bil.
Bensin, skatt och försäkring kostar pengar.
Äldre bilar kostar mer att ha än nya.
Du måste laga äldre bilar och de drar mer bensin.
Men äldre bilar är billigare att köpa än nya bilar.
Stora bilar drar mer bensin än små bilar.

När du ska köpa en ny bil
ska du tala med flera bilhandlare,
eftersom de ofta har olika priser.
Ska du låna pengar till en bil
så ska du noga räkna på
vad lånet kommer att kosta dig.

Köper du en begagnad bil
ska du gå till många bilhandlare
eftersom deras priser kan vara mycket olika.
Bilhandlare måste ge dig en varudeklaration.

Köper du en begagnad bil av en person
kan det bli mycket billigare.
Men då ska du kontrollera bilen noga
innan du köper den. Konsumentköplagen gäller inte då.

Kostnader för olika bilmodeller [länk]
Kör sakta och spara pengar [länk]
Läs din försäkring noga [länk]
Ta hand om din bil [länk]
Gå med i en bilpool [länk]

Tillbaka till sidan Dina pengar

Senast granskad: 2012-05-07

Konsumentverket/KO | Box 48, 651 02 Karlstad | Tel 0771-42 33 00 | Fax 054-19 41 95 |