Har du svårt att betala dina skulder?
Får du påminnelser och inkassobrev?
Då måste du göra något.
Kommunerna har budget- och skuldrådgivare.
Du kan läsa mer om det
och söka efter en rådgivare
under rubriken
budget- och skuldrådgivning.
Skuldsanering
Om du inte kan betala dina skulder
kan du söka om skuldsanering.
På Kronofogdens webbplats kan du läsa mer om det.
Du söker om skuldsanering hos kronofogden.
Kronofogden beslutar vem som får skuldsanering.
Läs mer på Kronofogdens webbplats.
Om du har skulder:
- Ta reda på exakt hur mycket pengar du är skyldig.
- Ta reda på vad som händer om du inte kan betala.
- Välj att betala de viktigaste räkningarna först.
- Skriv en lista på hur mycket pengar du får in
och hur mycket pengar som ska ut.
- Har du borgenslån?
Berätta för borgensmannen att du har svårt att betala.
- Fundera på vad du kan ändra på.
Kan du tjäna mer pengar?
Ska du sälja huset eller bilen?
- Skriv en plan för hur du ska betala tillbaka dina skulder.
- Tala med de personer som du är skyldig pengar.
- Klipp sönder dina kreditkort.
Ta inga nya lån.
- Prata med kommunens budget- och skuldrådgivare.
Senast granskad: 2012-05-07