Konsumentverket ska se till
att det som du köper är ofarligt,
och att reklam, säljare
och producenter följer lagar och regler.
Du kan anmäla säljare
och producenter som bryter mot lagarna till oss.
Konsumentverkets chef är generaldirektör
och arbetar också som Konsumentombudsmannen, KO.
KO kan ta din anmälan till domstol.
Vi på Konsumentverket svarar inte på frågor.
Vi kan inte heller hjälpa dig
om du får problem med något du köpt.
Då ska du istället tala med en konsumentvägledare i din kommun.
Konsumentvägledarna i kommunerna hjälper dig
I kommunerna arbetar konsumentvägledare.
De hjälper dig om du får problem med något du köpt.
Konsumentvägledarna får sin utbildning
av oss på Konsumentverket.
Viktigt att veta
Konsumentverket är en statlig myndighet.
Det betyder att all post som vi får
är allmänna handlingar.
Alla får läsa en allmän handling.
Senast granskad: 2011-12-30