Vad är ett kvitto?

Kvittot är det papper
som du får när du köper en vara.
På kvittot står vad du har köpt
och hur mycket du har betalat för varan.
Det står också när du köpte varan.

Ibland frågar affären
om du vill ha ett digitalt kvitto.
Då får du ett kvitto skickat till din telefon
eller till din e-post.
Ett digitalt kvitto gäller lika som ett kvitto på papper.

Om du ska få byta en vara
måste du bevisa att du har köpt varan i butiken.
Kvitto är det enklaste sättet.
Har du inte kvittot måste du bevisa ditt köp på ett annat sätt.

Det ska du också göra
om du ska ha garanti eller öppet köp.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2013-11-26
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen