Garanti betyder att säljaren lovar
att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.
Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar
och hur länge.
Om varan inte följer garantin som lovat
har du rätt att be att säljaren lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.
Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.
Om du vill häva köpet
måste det vara ett stort fel på varan.
Du kan även få skadestånd om varans fel
har gett dig extra kostnader.
När gäller inte garantin?
Om säljaren vill slippa garantin
ska han eller hon kunna visa att:
det har skett en olyckshändelse efter att du fått varan,
att du inte tagit hand om varan på rätt sätt,
att du använt varan på fel sätt
eller att du inte har följt skötselråden eller bruksanvisningen.
Men kom ihåg att Konsumentköplagen alltid gäller.
Den säger att du har rätt att reklamera inom tre år.
Får du en garanti på kortare tid gäller fortfarande tre år för reklamation.
Senast granskad: 2010-03-24