Expert i konkurs - vad gäller för mig som kund?

2012-09-19

Hemelektronikkedjan Expert har gått i konkurs. Det är Expert Stormarknad AB och Expert Holding AB inklusive dess 12 dotterbolag som omfattas av konkursen. Många undrar säkert vad som nu händer om man nyligen köpt en vara hos butikskedjan.

Konsumentverket har därför sammanställt en vägledning bestående av vanliga frågor och svar.

Vad händer med garantin?
- Om garantin är utfärdad av Expert upphör den att gälla. Är den däremot utfärdad av tillverkaren kan du rikta dina anspråk dit.

Jag har ju tre års reklamationsrätt. Vad händer om varan går sönder?
- Har man köpt en vara som ska reklameras, men där företaget går i konkurs, ska man höra av sig till konkursförvaltaren. En konkursförvaltare driver företag som gått i konkurs och ser till att varor och andra tillgångar säljs. Därefter fördelar de pengarna mellan fordringsägarna, det vill säga de som har krav på företaget. Du kontaktar konkursförvaltaren som då kan sätta upp dig på en fordringsägarlista. Du kan också ta kontakt med tidigare säljled, dvs. leverantören eller producenten av den vara du vill reklamera. Det är dit du ska vända dig när konkursboet upphört. Det framgår av konsumentköplagen.

Vad händer med presentkortet jag köpte hos Expert?
- Har du presentkort kan du inte använda det. Men du kan anmäla det till konkursförvaltaren. Eventuellt kan du då få tillbaka en del av värdet.

Jag köpte en produktförsäkring i samband med att jag köpte en tv hos Expert. Gäller den fortfarande?
- Ja. De kunder som tecknat Solid Försäkring hos Expert påverkas inte av konkursen. För frågor kring skadereglering kontakta Solid Försäkrings kundtjänst på telefon 013-13 13 13.

Jag köpte en tvättmaskin på avbetalning hos Expert som jag fortfarande betalar av på. Vad händer nu?
- Köp som gjorts på Expert med hjälp av kreditfinansiering från GE Money Bank påverkas inte av konkursen. Betalningar ska även fortsatt göras till GE Money Bank. Har du frågor, kontakta GE Money Banks kundtjänst på telefon 08-559 514 00.

Jag har köpt en vara hos Expert, men jag har ännu inte fått den. Vad händer nu?
- Som huvudregel har du rätt till varan i och med avtalet. Det krävs dock att den specifika varan har reservats åt dig. Till exempel i bolagets lagersaldo eller liknande system. Om du betalat med ett kreditkort kan du enligt konsumentkreditlagen ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Du kan därför kontakta kortföretaget och invända mot att någon betalning ska göras. Notera dock att detta gäller kreditkort, inte bankkort där beloppet dras direkt från ditt konto vid betalningen.


Experts butiker är fortfarande öppna och drivs i konkursförvaltarens regi. Vad gäller om jag köper en vara nu, efter konkursen?
- Konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen gäller fullt ut mot konkursbolaget. Det innebär att du kan göra reklamationer direkt i butik. Du har i första hand rätt att få felet reparerat eller en ny vara. Om du handlar på nätet gäller som vanligt två veckors ångerrätt. Tänk på att vare sig konsumentköplagen eller distans- och hemförsäljningslagen kan avtalas bort. Tänk också på att du endast kan göra reklamationer fram tills dess att konkursen avslutats. Efter det kan du bara rikta anspråk mot tidigare säljled.

 

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen