KO har ordet: Se upp i mellandagsrean

2015-12-28

Det är många som passar på att fynda nu under mellandagsrean. Men håll ögonen öppna för butikernas erbjudanden så att du inte gör en dålig affär.

Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.
Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson.

Det är inte tillåtet att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har. Så kan man enkelt sammanfatta vad som gäller för mellandagsrean. Med det menar jag att dels ska butiken ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta. Dels att reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

Ett annat krav är att reavarorna måste ingå i affärens ordinarie sortiment. Det vill säga, det är inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater inför jul och sälja dem på rea.  Konsumenten måste ju kunna jämföra butikens ordinarie pris med reapriset. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för tv-apparaterna. 

Det är heller inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris.

Det är inte tillåtet att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar. Det är företagets ansvar att göra en rimlig bedömning av efterfrågan. Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort kan butiken ”sona sina synder” genom erbjuda sina kunder en likvärdig eller bättre produkt till samma pris. Handlar det om en specifik vara, som till exempel en spelkonsol, som har tagit slut i butiken anses det okej om du blir erbjuden att få den nästa dag eller om ett par dagar.

Det som är absolut förbjudet är att annonsera om ett erbjudande som inte finns på riktigt och där företagets syfte är att sälja på dig en dyrare produkt. Det kallas för otillbörligt lockerbjudande och anses som ett allvarligt övertramp av marknadsföringslagen.

Om det är så att företaget bedömer att det kommer att vara en stor efterfrågan på en produkt är det givetvis okej att sälja den om de tydligt skriver till exempel ”först till kvarn”, ”begränsat utbud”. I de fallen behöver de alltså inte erbjuda en likvärdig vara eller samma vara inom en skälig tid. De har ju då gjort en rimlig bedömning av efterfrågan och anger det i reklamen.

Det förekommer att vi får in anmälningar om att reavaror tar slut alltför fort. Oftast handlar det då om att företaget har missbedömt efterfrågan. Vi har dock inte sett att företag har satt i system att locka med reavaror som inte finns och där syftet har varit att lura på konsumenterna dyrare varor.

Tycker du att något rea-erbjudande verkar ojuste ska du anmäla det till Konsumentverket. Men för att vi ska kunna agera mot butiker som inte följer reglerna behöver vi bevis. Med bevis menas till exempel annonser eller reklamblad. Bildmaterial är avgörande för att vi ska kunna gå vidare med en anmälan.

Här kan du göra en anmälan

När vi ändå är inne på temat rea vill jag avslutningsvis lovorda att medlemsföretagen i branschorganisationen Svensk Handel Stil – där kedjor som Lindex, Kappahl, Indiska och Joy ingår – har fattat ett gemensamt beslut om hur man ska arbeta med begreppet ”rea”. Överenskommelsen, som rör cirka 5 500 butiker inom modebranschen, innebär att medlemsföretagen rear högst fyra gånger per år. Det ska ske i samband med sedvanlig sommar- och vinterrea. Till detta kommer en begränsad mellansäsongsrea.

Detta gör man för att man anser själva att rea-begreppet har urvattnats och att man vill rensa bland alla rabattkampanjer. Ett utmärkt initiativ från branschen!

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen