KO stoppar teleoperatören Swedfonenet

2015-09-15

Teleoperatören Swedfonenet har godkänt ett förbudsföreläggande som innebär att bolaget lovar att upphöra med sin kritiserade marknadsföring av telefonitjänster.

Konsumentverket har sedan 2014 och fram till nu fått in över 140 anmälningar mot Swedfonenet. En stor del av anmälningarna handlar om att man blivit uppringd av en säljare från Swedfonenet som uttryckligen uppgett eller gett sken av att representera konsumentens nuvarande operatör. Säljaren har sedan lockat med ett förnyat och mer fördelaktigt abonnemang.

Först efter att konsumenten tackat ja till erbjudandet har det framkommit att man istället tecknat avtal med Swedfonenet.

Bolaget har dessutom på flera andra punkter brutit mot marknadsföringslagens regler, menar KO, som nu har KO utfärdat ett förbudsföreläggande mot Swedfonenet. Föreläggandet har godkänts av bolaget och skulle det visa sig att Swedfonenet fortsätter med den kritiserade marknadsföringen kan ett vite på 750 000 kronor dömas ut.

 

Läs föreläggandet mot Swedfonenet i sin helhet här

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen