KO vann mot fulsälj av rakhyvlar

2016-01-14

Företaget Rakexperten, tidigare ett företag i koncernen Key Code, ringde upp och lockade med gratis prova-på-paket på rakhyvlar.

Vad konsumenten inte fick veta var att erbjudande hängde ihop med ett abonnemang på flera hundra kronor för varje utskick. En del personer fick fakturor utan att ha beställt något alls.

Tingsrätten dömer nu företaget att betala en marknadsstörningsavgift på 60 000 kronor. Företaget hotas också av ett sammanlagt vite på tre miljoner i veckan om de skulle fortsätta med sina marknadsföringsmetoder.

Konsumentombudsmannen, KO, har sedan 2014 tagit emot en lång rad anmälningar mot företaget. De drabbade konsumenterna har känt sig lurade när de istället för ett gratis prova-på-paket fått fakturor för ett abonnemang på rakhyvlar och liknande produkter. Företaget godkände ett föreläggande från KO och förband sig att upphöra med metoderna. Men försäljningen fortsatte med samma metoder fast under ett nytt företagsnamn, Rakexperten. Det är dock samma personer bakom de både företagen. Anmälningarna fortsatte också att komma in till Konsumentverket. Då ansökte KO om stämning mot företaget.

Domen ger nu KO rätt på alla punkter. Företaget förbjuds att locka med ”gratiserbjudanden” som leder till abonnemang. Företaget förbjuds att kräva betalt för produkter som konsumenten inte har beställt. I början av varje samtal måste företaget också tydligt säga att det handlar om ett säljsamtal. Det är om Rakexperten bryter mot någon av dessa tre punkter som ett vite kan komma att dömas ut.  

Läs domen i sin helhet här.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen