Hantverkstjänster – det största konsumentproblemet

2016-01-28

Att anlita hantverkare och att köpa begagnad bil fortsätter vara de vanligaste konsumentproblemen. Det visar Konsumentverkets sammanställning av konsumentklagomål för 2015.

Under de tio åren som Konsumentverket mätt klagomålen som kommer in till den kommunala konsumentvägledningen har boendefrågor och då närmare bestämt hantverkstjänster legat överst på klagotoppen.

Dryga nio procent av klagomålen i fjol rör reparation och underhåll av bostad. Vanligen handlar det om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.

De som kontaktar verkets upplysningstjänst Hallå konsument, som lanserades i mars 2015, klagar på samma saker. Det visar årets mätning. Gustav Sandgren är vägledare på Hallå konsument och har flera råd för att man ska slippa bekymmer när man anlitar hantverkare.

– Många gånger bottnar klagomålen i dålig kommunikation. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om det går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.

– Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok.

På klagotoppens andraplats ligger köp av begagnad bil, som dessutom är den vara som de flesta klagar på. Dryga åtta procent av klagomålen handlade om begagnade bilar.

– Tänk på att i många fall är bilarna dåligt servade och reparerade. Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till Motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket, säger Alexandra Bergling, vägledare på Hallå konsument.

– Skulle det bli fel på bilen efter köpet är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år, även om det saknas garantier. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ursprungliga fel som inte orsakats av dig som konsument skall bilhandlaren kostnadsfritt felsöka och reparera bilen.

Diagram över de fem vanligaste klagomålen.

Mer information

För närmare information om statistik på lokal nivå kontakta den kommunala konsumentvägledningen i respektive län/kommun.

Kontaktuppgifter till de kommunala konsumentvägledarna (Hallå konsument)

Sammanställning över konsumentklagomål, län för län (zip)

Relaterad information

Tips för att anlita hantverkare (Hallå konsument)

Tips inför köp av begagnad bil (Hallå konsument)

 

Kontaktpersoner:

För att intervjua vägledarna på Hallå konsument eller vid frågor om statistiken, kontakta presstjänsten på tel: 054-19 40 20

För kommentarer från Konsumentvägledarnas yrkesförening, kontakta ordföranden Niclas Sturesson på tel: 0454-811 65

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen