KO ingriper mot oseriös telefonförsäljning

2016-03-14

Kronofogden har på Konsumentombudsmannens begäran säkrat tillgångar i bolagen Svenska elbolaget, Svenska telebolaget och Nytel. Syftet med åtgärden är att hindra eventuella försök att tömma bolagen på pengar innan en marknadsstörningsavgift kan dömas ut.

På kort tid har mängder av anmälningar och klagomål kommit in till Konsumentverket och verkets upplysningstjänst Hallå konsument om Svenska elbolaget och Svenska telebolagets telefonförsäljning. Sedan tidigare finns även anmälningar mot Nytel.

Bolagen verkar systematiskt ha ringt upp åldringar och vilselett dem att byta el- respektive telefonabonnemang. Flera av de drabbade är över 80 år och vissa över 90.

Ljudupptagningar visar på allvarliga överträdelser

Av ljudupptagningar av säljsamtal som KO tagit del av framgår det att konsumenterna inte alltid ens förstår vad det är som bolagens telefonförsäljare pratar om. Andra har endast tackat ja till att få information hemskickad.

Det handlar om så allvarliga överträdelser att KO beslutade att ansöka om kvarstad mot de tre bolagen hos Stockholms tingsrätt. Så fort beslutet kom från tingsrätten i fredags verkställdes det av Kronofogden och tillgångar har nu säkrats.

Syftet med åtgärden är att bolagen inte ska kunna tömmas på pengar innan en marknadsstörningsavgift kan dömas ut.

KO ska nu inom en månad komma in med en stämningsansökan till tingsrätten.

För dig som journalist:
Frågor och ytterligare kommentarer får du från presstjänsten på tel 054-19 40 20.

För dig som konsument:
Läs mer om vad du kan göra när telefonförsäljningen gått fel på Hallå konsuments webbplats

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Mejla webbredaktionen