Telefonabonnemang

Innan du tecknar ett abonnemang och därmed ingår ett avtal med en operatör är det några saker du bör tänka på.

Dina telefonvanor

Tänk till exempel över hur mycket du ringer, när du ringer mest och vilken typ av samtal.

Kontrollera om tjänstens teknik påverkar till exempel larmutrustning. Vid fast telefoni via IP eller mobil så kan larmtjänster påverkas vid exempelvis strömavbrott.

Kostnader

Kontrollera bland annat vilken öppningsavgift operatören använder, vad det kostar att säga upp avtalet under bindningstiden och om det tillkommer utgifter utöver månadsavgiften. Kontrollera debiteringsintervall - det vill säga om du till exempel betalar samtalen per påbörjad minut.

Avtalsvillkor

Ta reda på avtalets bindningstid/uppsägningstid och vilka villkor som gäller vid fel och avbrott.

Kundtjänst

Se till så att operatörens kundtjänst är enkel att nå via exempelvis telefon, webb, e-post och chatt.

Läs mer på Telekområdgivarnas webbplats via länken till höger för att få tips och råd. De ger opartisk och kostnadsfri rådgivning inom området för telefon, tv och internet.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2013-11-02
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen