Domar mot telefonförsäljare som lurat äldre

Pressmeddelande 5 juli 2017

Bolagen sålde el- och telefonabonnemang via telefon. De tog betalt för tjänster som konsumenterna inte beställt och det ena la dessutom på olagliga extraavgifter. Nu dömer domstolen de båda bolagen och personerna bakom för överträdelser av bland annat marknadsföringslagen.

Att döma av anmälningarna till Konsumentverket riktade bolagen in sig på äldre personer, de flesta över 80 år. Även den som hade nixat sin telefon blev uppringd och säljarna fortsatte att övertala, trots att den uppringde försökte avsluta samtalet.

­– Det är upprörande att höra hur säljarna har gått på de äldre. Många har inte kunnat freda sig, de har bett att få avsluta samtalet, men säljaren har bara fortsatt att pressa på. Trots att de uppringda inte har beställt något abonnemang har de fått en faktura på posten, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Svenska Elbolaget Försäljning AB i konkurs och Svenska Telebolaget AB för överträdelser av bland annat marknadsföringslagen. Dessutom hålls personerna bakom bolagen ansvariga. En av dem var verksam i båda bolagen.

Domstolen konstaterar att de båda måste ha varit kunniga i de regler som gäller för marknadsföring via telefon, eftersom de varit verksamma i flera bolag med liknande verksamhet. Trots det har de inte agerat och försökt ändra på säljmetoderna.

Både företagen och de båda personerna förbjuds att kräva betalning för en tjänst som konsumenten inte har beställt. De förbjuds att kontakta personer som har registrerat sin telefon i NIX-registret. De måste också lämna tydlig och korrekt information om ångerrätten och om eventuella avgifter och kostnader som tillkommer.

Svenska Elbolaget har tagit ut en fakturaavgift och tagit betalt i förskott trots att det är förbjudet i ellagen. Personen bakom Svenska Elbolaget riskerar ett vite på en miljon kronor om hen skulle bryta mot domstolens förbud och krav. Bolaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 120 000 kronor.

Svenska Telebolaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 350 000 kronor. Bolaget och de båda personerna bakom riskerar ett vite på en miljon kronor vardera om de bryter mot domstolens förbud och krav.

Här kan du läsa domen mot Svenska Elbolaget Försäljning AB i sin helhet

Här kan du läsa domen mot Svenska Telebolaget AB i sin helhet

Kontakt: processråd Carolina Andersson, tfn 054-194164

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera