Marknadsföring i sociala medier och bloggar

När du marknadsför en produkt eller tjänst i bloggar och andra sociala medier måste det tydligt framgå att det är reklam. Reglerna är samma oavsett om reklamen görs i sociala medier, tv eller tidningar.

Marknadsföringslagen är sträng och förbjuder dold marknadsföring. När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtubeklipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står "annons". Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt.

Om reklamen förekommer utanför annonsutrymme på ett ställe som normalt inte är avsett för reklam är kravet på tydlighet ännu hårdare. Det vill säga överallt där en inte förväntar sig reklam, i en krönika, i en blogg eller i en film.

Vad är reklam?

Det är reklam när du får betalt för ditt inlägg eller om du har fått produkter och tjänster gratis i utbyte mot att du marknadsför dem. Finns det ett uppdrag från företaget är det marknadsföring.

Det blir också reklam om du tjänar pengar på att lägga ut länkar till produktinformation eller till en webbshop. I alla dessa fall måste du informera läsaren om att det som skrivs är sponsrat av ett företag – annars är det dold marknadsföring och alltså ett brott mot marknadsföringslagen.

Både företaget och bloggarens ansvar

Företag som köper plats i bloggar och andra sociala medier ska informera bloggaren om reglerna för reklammärkning. Men både företaget och bloggaren är ansvarig för reklamen. Om reglerna inte följs kan båda drabbas.

Vägledning vid marknadsföring i bloggar

Konsumentverket har tagit fram en vägledning för att hjälpa den som bloggar och skriver i andra sociala medier att göra rätt vad gäller reklammärkning. Vägledningen vänder sig till dig som marknadsför ett företags verksamhet eller produkter på din blogg eller i andra sociala medier. Vägledningen ger dig råd om vad du ska tänka på så att du följer lagen.

I filmen nedan förklarar Konsumentverkets jurister vad som gäller för marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

 

Konsumentverkets vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier

Sveriges Annonsörers kommitté för PR har utformat en rekommendation för hur företag bör förhålla sig till opinionsbildare i sociala medier - oavsett kanal.

Sveriges Annonsörers rekommendationer på deras webbplats

Senast granskad 7 november 2016