Hjälp med konsumentfråga

Person som står i ett kök och surfar med mobiltelefon. Personen har hörlurar på huvudet.

Det finns flera sätt för dig att få hjälp med din konsumentfråga om bland annat ångerrätt, reklamationer, avtal, felaktiga fakturor och bytesrätt.

Vår rikstäckande upplysningstjänst Hallå konsument

Konsumentverket driver den rikstäckande upplysningstjänsten Hallå konsument, tillsammans med 15 andra myndigheter. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och hållbar konsumtion.

Kontaktinformation på hallåkonsument.se

Konsumentvägledning i din kommun

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Konsumentvägledningen kan hjälpa dig att hitta information om varor och tjänster. De kan också visa dig hur du tyder och skriver avtal inför köp av varor och tjänster.

Om du redan har köpt en vara eller en tjänst som du är missnöjd med kan konsumentvägledningen ge dig information om dina rättigheter och hur du klagar på rätt sätt med stöd av de lagar som finns på konsumentområdet, till exempel konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen.

Sök efter din kommunala konsumentvägledare

För frågor om bank, försäkringar, el och abonnemang

Har du frågor inom vissa specifika områden finns det konsumentbyråer som ger gratis vägledning inom deras expertområden:

För frågor inom det finansiella området kan du kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå

För frågor om försäkringar kan du kontakta Konsumenternas försäkringsbyrå

För frågor om el eller gas kan du kontakta Konsumenternas energimarknadsbyrå

För frågor om abonnemang för tv, telefoni och bredband kan du kontakta Telekområdgivarna

Frågor om gränsöverskridande handel inom EU

Har du frågor kring gränsöverskridande handel inom EU, Norge och Island kan du höra av dig till Konsument Europa, en fristående enhet inom Konsumentverket, som erbjuder vägledning.

Läs mer på konsumenteuropa.se

Senast granskad 16 november 2016