Ångerrätt

När du handlar i en affär har du ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Det har du däremot om du köper något på nätet, av en telefonförsäljare, eller om du ingår ett avtal med en säljare utanför säljarens affärslokaler.

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal. Det framgår av lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innehåller även krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Distansavtal

Det är avtal när du och säljaren inte träffar varandra, exempelvis när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning.

Avtal utanför säljarens affärslokaler

Det kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner i anslutning till din mataffär. Om priset du ska betala understiger 400 kronor omfattas avtalet inte av lagen.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten

Du ska få information om ångerrätten innan du köper en vara. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt. Till exempel ska du få information om hur du ska utöva ångerrätten och hur lång tid du har på dig. Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen muntligt eller på en webbplats. Om du handlar av en säljare utanför företagets affärslokaler måste dock informationen ges i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Efter köpet ska du få en bekräftelse på avtalet som även den ska innehålla information om ångerrätten. Vid distansavtal ska du få den bekräftelsen i en handling eller i annan läsbar och varaktig form. Om det är ett avtal utanför företagets affärslokaler ska du få informationen i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Bestämmelserna om informationskrav i lagen är alltså lite strängare när det gäller avtal som ingås utanför företagets affärslokaler, exempelvis vid så kallad gatuförsäljning.

När börjar ångerfristen att löpa?

Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått någon information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan

För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan säljaren kräva ersättning för varans värdeminskning.

Meddelande om att du ångrar köpet

För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Du är skyldig att betala returfrakten

När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten. 

När ångerrätten inte gäller

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten.

Några exempel på varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten:

  • En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten
  • Kulturevenemang, idrottsevenemang eller liknande
  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel
  • Lösnummer av en tidning eller tidskrift
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel

Det finns ett särskilt undantag för digitalt innehåll om konsumenten uttryckligen har samtyckt till leverans utan ångerrätt. Undantaget förutsätter att det digitala innehållet levereras på ett annat sätt än på ett fysiskt medium. Om du köper en dvd-film kan du alltså ångra köpet. Det kan du däremot inte om du istället streamar samma film. 

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2014-06-12
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen