Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal gäller lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innebär bland annat att du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp.

Lagen gjordes om 2014 och hette tidigare distans- och hemförsäljningslagen.

Lagen gäller

Distansavtal

När du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en telefonförsäljare.

Avtal utanför affärslokaler

När du handlar av en säljare som befinner sig utanför sina affärslokaler. Med affärslokaler menas fasta eller rörliga lokaler som säljaren använder permanent eller säsongsvis i sin affärsverksamhet. Till exempel är köp vid hemförsäljning, home-parties och försäljning i gallerior och på gatan (canvasförsäljning) avtal utanför affärslokaler.

Du ska alltid få information om ångerrätten

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få. När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor. Om du tecknar distansavtal om en livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande har du 30 dagars ångerrätt. Om du ska ångra ditt köp kan du använda ett standardformulär som Konsumentverket tagit fram.

Returfrakten

Om du ångrar ditt köp är du skyldig att se till att säljaren får tillbaka varan. Antingen genom att lämna tillbaka varan direkt till säljaren eller genom att betala returfrakten. Konsumenten ska stå för återfrakten om inte näringsidkaren antingen erbjudit sig att göra det eller om näringsidkaren har missat att informera konsumenten om ansvaret för kostnaden för returfrakt.

Om näringsidkaren inte följer lagen

Om du och säljaren inte kommer överens kan du anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare.

Om en säljare inte följer bestämmelserna i lagen kan du anmäla säljaren till Konsumentverket. Det kan till exempel handla om felaktig information om ångerrätt på säljarens webbplats.

Hela lagen finns att läsa på Riksdagens webbplats.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2014-10-16