Handla på internet

När du handlar på internet är det bra
om du läser reglerna för köpet noga.
 
Ska du betala för porto?
Ska du betala tullavgift?
Har du rätt att byta det du köpt
och vad händer om det går sönder?

Lagen säger att du har rätt
att ångra ditt köp.
Du har 14 dagar på dig att ångra ditt köp.
 
Samma regler gäller
om du köper på postorder,
av en telefonsäljare
eller om en försäljare kommer hem till dig.

På internet betalar du ofta med kontokort.
Var försiktig med att ge ditt kortnummer
till företag som du inte känner till.

Det är säkrare att be om en faktura
än att betala i förväg.
Då kan du låta bli att betala
tills varan har kommit fram.

Tillbaka till sidan Dina pengar

Senast granskad: 2012-05-07

Konsumentverket/KO | Box 48, 651 02 Karlstad | Tel 0771-42 33 00 | Fax 054-19 41 95 |