Mat kostar mycket pengar.
I Sverige betalar en vuxen person
cirka 1 700 kronor för mat varje månad.
Men du kan spara pengar när du handlar mat.
Om du handlar all mat som du behöver
bara en gång i veckan
spar du tid och pengar.
Varje gång du går in i mataffären
köper du något som du inte behöver.
Då är det bättre att storhandla en gång i veckan
och köpa stora, billigare förpackningar.
Bönor, kikärter och linser är billigare än kött
men lika nyttigt.
När du lagar mat kan du laga flera portioner.
Då kan du sedan göra matlådor
som du har som lunch på jobbet.
Då spar du pengar.
Baka ditt eget bröd.
Det blir billigare än att köpa.
Tillbaka till sidan Dina pengar
Senast granskad: 2012-05-07