Svårt att få rätt mot flygbolag

2011-10-28

PRESSMEDDELANDE

           

 

Klagomål som rör flygpassagerares rättigheter ökar för varje år inom EU. Det visar en ny rapport från European Consumer Centre Network. Möjligheten att få rätt beror helt och hållet på vilket bolag du väljer att flyga med.

Försenade eller inställda avgångar, förlorat eller skadat bagage och svårigheter att boka. Problemen som kan uppstå när man ska flyga är många och man kan inte alltid lita på att få rätt.

Från 2006 till 2010 har antalet klagomål när det gäller flygpassagerares rättigheter mer än fördubblats inom EU och bland de som klagar mest finns svenskarna. Under 2010 var det bara fransmän och italienare som hade fler problem med sina flygresor.

En stor andel av klagomålen som kom in under 2010 härrör direkt från problemen i flygtrafiken som uppstod efter vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott och snökaoset i december med inställda och försenade avgångar som följd. Men det är långtifrån den enda förklaringen till ökningen.

– Man kan säga att askmolnet efter vulkanutbrottet 2010 ställde frågorna om flygpassagerares rättigheter på sin spets, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa, som är en del av European Consumer Centre Network.

– Men även frånsett askmolnet ser vi en tydlig ökning av antalet ärenden på det här området, vilket också siffrorna för första halvåret i år vittnar om.

Rapporten visar att vissa bolag är sämre än andra på att följa lagstiftningen. Under de senaste tre åren är det flygbolag i sex länder som utmärker sig: Irland, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Nederländerna och Ungern.

– När vissa bolag sköter sig och andra inte gör det sker en snedvridning av konkurrensen vilket knappast gynnar konsumenterna, säger Jolanda Girzl.

Kontaktpersoner:
Jolanda Girzl, tel 0761-10 40 52, Erik Mattsson, tel 0761-10 41 52

 

Om Konsument Europa och ECC-Nätverket
Konsument Europa är en del av Konsumentverket. Konsument Europa ingår ir ECC-Net som finns i 28 medlemsländer (samt Norge och Island) och är delvis finansierat av EU-Kommissionens direktorat för Hälsa och Konsumentskydd samt av medlemsländerna själva. Syftet är att ska en större kunskap och trygghet på den inre marknaden genom att tillhandahålla konsumenter med information om deras rättigheter, rådgivning samt hjälp vid gränsöverskridande köp.


 

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen