Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor på internet inom Sverige. Ångerfristen börjar löpa när du tagit emot varan. Du har då rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Detta styrs av lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Lagen säger också att säljaren måste informera dig om din ångerrätt och hur du ska göra för att ångra ditt köp.

Handlar du från ett annat land kan reglerna se annorlunda ut. Om du köpt något från ett företag i ett annat EU-land har du 14 dagars ångerrätt. Mer information om handel mellan EU-länder kan du få från Konsument Europa. Se länk till höger.

Du ska betala returfrakten

När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan inom 14 dagar och det är du som ska betala för returfrakten. Det är även bra om du har sparat originalförpackningen och emballaget att skicka tillbaka varan i. Spara självklart även alla kvitton, orderbekräftelser, betalningsöverföringar och liknande så att du kan visa att du har köpt varan och när köpet gjordes. Om du skickar tillbaka ett paket så att du får ett kollinummer kan du spåra paketet ifall det kommer bort. När du ångrat köpet ska du få tillbaka dina pengar snarast eller senast inom 14 dagar.

När ångerrätten inte gäller

Kom ihåg att det finns varor där ångerrätten inte gäller. Det gäller till exempel livsmedel, tidningsprenumerationer och vadhållning. För vissa andra varor upphör ångerrätten att gälla om du bryter plomberingen. Det gäller till exempel datorprogram och dvd-filmer.

Mer information

Läs mer i artikeln Ångerrätt som du hittar i spalten till höger.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2014-06-19
Rapportera fel:  Maila webbredaktionen