Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Då gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Distansavtal

När du handlar på postorder, från tv-shop, via internet eller av en telefonförsäljare handlar du på distans. Det vill säga det sker inte ”öga mot öga”. Lagen gäller även när det är du själv som kontaktar säljaren eller hämtar ut en vara i butik om själva avtalet ingåtts på distans.

Avtal utanför affärslokaler

Det är när du handlar av en säljare ”öga mot öga”, men säljaren befinner sig utanför sina affärslokaler. Med affärslokaler menas fasta eller rörliga lokaler som säljaren använder permanent eller säsongsvis i sin affärsverksamhet. Till exempel är köp vid hemförsäljning, homepartys och försäljning i gallerior och på gatan (canvasförsäljning) avtal utanför affärslokaler.

Du ska alltid få information om ångerrätten

De viktigaste delarna i lagen för dig som konsument är ångerrätten och den information du har rätt att få. När du köper en vara eller en tjänst på distans eller utanför säljarens affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor. Den gäller inte heller köp i affärslokaler. Du har därför inte ångerrätt vid köp i till exempel butik.
Om du tecknar distansavtal om en livförsäkring eller privat individuellt pensionssparande har du 30 dagars ångerrätt.

När börjar ångerfristen?

Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen börjar löpa tidigast när du har fått information om ångerrätten. Om säljaren inte har informerat dig om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Returfrakten

Om du ångrar ditt köp är du skyldig att lämna tillbaka varan till säljaren och att betala returfrakten.
Om du ska ångra ditt köp kan du använda ett standardformulär som vi tagit fram.
Ladda ner Konsumentverkets standardformulär.

Ladda ner Standardmall för information om ångerrätten.

Om företaget inte följer lagen

Om du och säljaren inte kommer överens kan du anmäla till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Tänk på att det är bra att spara kvitto, eventuell mailkonversation och andra bevis. Tvisten kan även prövas i allmän domstol, men domstolen tar ut en ansökningsavgift och du kan då få betala rättegångskostnader.
Anmäl på ARN:s webbplats.

Om en säljare inte följer bestämmelserna i lagen kan du anmäla säljaren till oss.

Hela lagtexten

Hela lagen finns att läsa på riksdagens webbplats.

Relaterad information

Läs om ångerrätt på Hallå konsuments webbplats.

Läs om ångerrätt inom EU på Konsument Europas webbplats.

Var den här artikeln till hjälp?

Motivera gärna ditt val (ej obligatoriskt). Meddelandet är anonymt och kommer inte att besvaras.

Antal tecken kvar: 200
Senast granskad:  2014-10-16