KO har ordet: Stora insatser när nya spellagen sätts på prov

KO har ordet 2 april 2019
KO Cecilia Tisell

I drygt tre månader har vi levt med den nya spellagen. Under den här tiden har vi inte märkt av någon avmattning vad gäller reklamens mängd och intensitet. Samtidigt har allt fler reagerat på den flod av spelreklam som sköljer över oss.

Ministern har gett oss och Spelinspektionen tydliga uppdrag för granskning och kontroll. Han har också vänt sig till branschen och krävt en självsanering. Mycket står på spel. Marknadsandelar och stora summor för företagen. För människor med ett problematiskt spelande kan det vara hela tillvaron som utgör insatsen.

Det ligger inte i Konsumentverkets makt att påverka mängden reklam. Vårt område är marknadsföringens innehåll och bolagens avtal med konsumenterna.

Hittills i år har vi granskat marknadsföringen från 21 bolag. Vi har också tagit en av aktörerna i branschen till domstol.

Det är första gången som måttfullhetsaspekten för spelreklam prövas i svensk domstol. Vi hoppas förstås att domstolens avgörande ska ge oss bra vägledning. Vi, och spelbolagen, behöver tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet och inte. Inte för vår skull i första hand, utan för konsumenternas. Det är den enskilde som riskerar att fastna i ett överdrivet spelande med stora negativa konsekvenser för ekonomi, relationer och hälsa. Vi får allt fler vittnesmål om hur lätt det kan vara att sugas in i spelandet och hur det snabbt kan eskalera till skadliga nivåer.  För den som har problem med spelande och försöker låta bli kan det vara rent förödande med individuellt riktad reklam.

Att påstå saker som bland annat ”vinsten på banken inom fem minuter”, ”så kan du ta hem miljonerna” och ”SPELA NU!” anser jag bryter mot lagens krav på måttfullhet. Marknadsföringen får heller inte vara påträngande. Därför vill jag att domstolen även ser på helheten i marknadsföringen och utifrån den gör en bedömning. Det handlar till exempel om stora så kallade pop-up annonser som man aktivt måste klicka bort för att komma in på en nyhetssajt.

Är lagen tillräcklig? Kommer domstolens avgörande att ge oss vägledning för kommande granskningar? Kommer företagen att agera mer ansvarsfullt? Det återstår att se. Under tiden följer vi noga utvecklingen på marknaden och tvekar inte att gå på de brister vi finner i våra granskningar.

Jag välkomnar en konstruktiv dialog med branschen där omsorgen om den enskilda konsumenten står i fokus. Nyligen kom branschorganisationernas förslag till självreglering. Det är ett lovvärt första initiativ, men knappast tillräckligt. Jag anser att reklamen bör ge konsumenterna en realistisk bild av chansen att vinna, inte lova snabba vinster och få det att låta som en självklarhet att pengarna kommer att trilla in. Syftet med förändringarna i spellagen var att stärka skyddet för konsumenterna. Nu är det dags att företagen tar det på allvar.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera