Föreläggande 2 SAS

Föreläggande 4 november 2020

Konsumentombudsmannen, KO, förbjuder flygbolaget SAS att ge intryck av att konsumenten måste vända sig till resebyrån för att kräva tillbaka sina pengar. Det måste tydligt framgå att konsumenten , vid händelse av inställd flygning, har rätt att få biljettpriset återbetalat direkt från SAS.

Konsumentombudsmannen förbjuder Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, SAS, att påstå eller ge intryck av att konsumenter som köpt sina biljetter via förmedlare inte har rätt att få biljettpriset återbetalat direkt från SAS i händelse av inställd flygning.

Flygbolaget får heller inte rekommendera konsumenter att i händelse av inställd flygning kontakta förmedlare för att ansöka om återbetalning utan att samtidigt ge konsumenten tydlig information om att konsumenten kan få återbetalning från SAS och att det kan tillkomma avgifter om konsumenten begär återbetalning via förmedlaren.

Föreläggandet är kopplat till ett vite på en miljon kronor, vilket innebär att om företaget bryter mot kravet på korrekt information kan domstolen komma att döma ut vitet.

Läs hela föreläggandet i sin helhet 

Skriv ut
Prenumerera