Flygbolaget Avies försatt i konkurs

Nyhet 5 juli 2015

Det estniska flygföretaget Avies har försatts i konkurs. Flygbolaget har trafikerat flera rutter i Sverige samt en linje mellan Tallinn och Arlanda.

Företaget har haft problem och ställt in flera flygningar tidigare. Svenska passagerare väntar på ersättning från bolaget för inställda flighter. I mars beslutade Trafikverket att säga upp avtalet med Avies. Det berörde sträckorna Pajala –Luleå, Sveg–Arlanda och  Torsby/Hagfors–Arlanda. Trafikverket hänvisade till omfattande brister i flygtrafiken med inställda, försenade och felaktiga flygningar utan godtagbara skäl. Dessutom har företaget varit inblandat i fyra allvarliga tillbud i Sverige.

Pengar tillbaka?

Dina möjligheter att få pengar tillbaka beror främst på vilken betalningsform du har använt dig av. Har du betalat med kreditkort kan det finnas en möjlighet att få pengar tillbaka. Kontakta kreditgivaren. Om du har betalat med kontokort eller via internetbanken kan du vända dig till banken, men det är viktigt att göra det så snart som möjligt då tidsfristen för frivillig kortreklamation är kort. Har du betalat biljetten på annat vis kan du vända sig till konkursförvaltaren med dina anspråk. Det är dock ofta svårt att få några pengar tillbaka från konkursboet. Begäran riktad till konkursförvaltaren måste vara inne före den 26 augusti i år.

Inte fått betalt

Det är drygt tre månader sedan Avies blev av med trafiken på de tre sträckorna i Sverige. En domstol i Estland har försatt företaget i konkurs sedan svenska leverantörer inte fått betalt för sina fordringar.

Företaget har fortfarande sin hemsida på webben öppen och det verkar gå att boka biljetter. Konsumentverket avråder starkt från att köpa biljetter eftersom det knappast är troligt att företaget kommer att genomföra några flygningar.

Konkursförvaltarens kontaktuppgifter

Konkursförvaltaren är Veli Kraavi. 
Adress: OÜ Advokaadibüroo Kraavi & Partnerid, Tatari 25, 10116 Tallinn,
Telefon: + 372- 6640620, e-post: kraaviab@kraaviab.ee

Vägledning från Konsument Europa 

Eftersom bolaget är beläget i ett annat EU-land kan du i första hand vända dig till Konsument Europa.

Du når dem, för kostnadsfri rådgivning, via den här länken.

Så här går du tillväga om du köpt biljett och vill kräva pengarna tillbaka

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera