Slipper betala inställd flygresa

Nyhet 8 januari 2015

En resenär, som skulle resa till Kroatien med ett flygbolag som gick i konkurs innan flygresan blev av, har nu fått rätt i Högsta domstolen. Resenären gjorde rätt som lät bli att betala biljetten.

Resebyrån One ticket away AB, som låg ute med pengarna för biljetten, hävdade att resenären visst behövde betala och stämde henne.

Ärendet har vandrat hela vägen från tingsrätten via hovrätten till Högsta domstolen. Nu slår Högsta domstolen fast att resenären gjort rätt i att inte betala resebyrån.

Det är första gången Högsta domstolen prövar ett fall där en resebyrås ställning diskuteras. Domstolen kommer fram till att en resebyrå både kan vara en förmedlare av en tjänst och i vissa fall även en part i affärsuppgörelsen. Vilket det är påverkar konsumenternas rättigheter. Högsta domstolens avgörande ger viktig vägledning för branschen och resenärerna.

Konsumentombudsmannen som hjälpt resenären att driva ärendet i domstol är förstås glad åt domen.

– Domen från Högsta domstolen tydliggör vad som gäller när resenärer köper resor hos resebyråer och stärker konsumenternas ställning, säger KO Gunnar Larsson.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera