Varning för ”gratisprover” på internet

Nyhet 13 april 2015

Nu strömmar det återigen in anmälningar till Konsumentverket från personer som lurats in i abonnemangsfällor på internet. Vi varnar därför för erbjudanden om billiga provpaket eller ”gratis” produkter. Risken är stor att du blir lurad.

Det handlar om företag som lurar konsumenter på internet. Ofta är det företag som, via annonser på bland annat Facebook, säljer hälsoprodukter, läkemedel, kosttillskott, bantningspreparat och liknande. Annonserna leder till webbsidor med formulär där det går att beställa ”gratisprov” av produkter.

Konsumenter fastnar i avtal

Problemen för konsumenterna börjar kort därefter när de fastnar i avtal de inte vill ha. De tvingas betala för ett abonnemang som de inte ens vet att de har ingått. I de fall konsumenten har betalat provpaketet med sitt kontokort kan företaget fortsätta att dra pengar från kontot. Avtalen är svåra att komma ur eftersom företagen ofta inte svarar på mejl eller telefon.

Vilka företag anmäls

Det är svårt att säga exakt vilka företag som ligger bakom bluffarna. Bolagen är dessutom som regel baserade i utlandet. Det finns många namn på både företag och produkter som på senare tid ofta har förekommit i anmälningarna till oss. Just nu får vi in många anmälningar mot: Newlife, Xellim, Garcinia, HerbalX och Pure Life, men det förekommer också andra produktnamn.

Var försiktig innan du beställer

Du ska alltid vara försiktig med att beställa produkter och ange ditt kortnummer när du inte vet vem det är du beställer ifrån. Se även till att alltid läsa avtalsvillkoren innan du beställer. Där står det nästan alltid att det handlar om ett abonnemang och vad det kostar. Avtalsvillkoren hittar du ofta via en länk någonstans på sidan med beställningsformuläret.

Om du har drabbats

Allmänt

  • Läs orderbekräftelsen noggrant. Oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration. Om du inte har fått en orderbekräftelse bör du skriva till bolaget och begära en.
  • Du har en lagstadgad ångerrätt vid distansköp av varor inom EU. Skicka ett ångerbrev till företaget. Förklara att du inte vill genomföra köpet. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.
  • Använd inte produkten när den levereras. Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket.
  • Skicka tillbaka den oanvända varan. Det är du som ska betala returfrakten

Om du har betalat med kort

  • Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalt för produkten inklusive frakt. Har du betalt med kreditkort kan du vända dig direkt till kreditgivaren för att kräva återbetalning. Undersök med din bank om du kan spärra ditt kort eller göra något annat för att hindra att bolaget drar mer pengar från ditt kort. Tänk på att det kan kosta pengar att beställa ett nytt kort.
  • Efter att du har ångrat köpet är avtalet hävt och företaget får inte dra pengar från ditt konto. Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar. Visa då även upp ditt ångerbrev som du skickat till bolaget.

Om du har fått en faktura

Bestrid fakturan
Om du har fått en faktura på något som du inte anser att du har beställt ska du inte betala fakturan. Du ska bestrida fakturan. Det betyder att du skriver till företaget och berättar att du anser att fakturan är felaktig och varför den är felaktig. Spara alla handlingar du har fått av företaget och ta kopior av alla meddelanden du skickat företaget så att du kan bevisa att du har bestridit fakturan.

Betalningspåminnelse och inkasso
Om du inte betalar fakturan kan det hända att företaget skickar betalningspåminnelser och inkassokrav till dig. Det kan också hota med att du kan få en så kallad betalningsanmärkning om du inte betalar. Men du riskerar inte att få en betalningsanmärkning så länge du bestrider fakturorna, det vill säga att du skriver till företaget och förklarar att du inte har ingått ett avtal med företaget. Bestrid även till inkassobolaget om företaget använder ett sådant.

Om företaget väljer att gå hela vägen till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande riskerar du inte heller en betalningsanmärkning om du bestrider betalningsföreläggandet. Fortsätt att bestrida fakturan. Företaget måste gå hela vägen till domstol och där bevisa att ni har ett avtal och att du är betalningsskyldig för att du ska kunna få en betalningsanmärkning.

Men kom ihåg att bestrida alla fakturor hela tiden. Och spara kopior på allt du skickar. Om du inte gör någonting alls kan du få en betalningsanmärkning och hamna i Kronofogdens register.

Anmäl till Konsumentverket

Vi vill gärna få in anmälningar mot företag som använder sig av den här och liknande marknadsföringsmetoder. Du kan anmäla till Konsumentverket genom att klicka på länken "Gör en anmälan nu" till vänster på den här sidan.

Personlig rådgivning

Om du behöver personlig rådgivning kan du vända dig till konsumentvägledningen i din kommun eller till Hallå konsument.

Sök kommunal konsumentvägledning på Hallå konsuments webbplats.

Konsumentinformation på Hallå konsument.

Om bolaget finns inom EU kan du även vända dig till Konsument Europa som är en enhet på Konsumentverket.

Konsumentinformation på Konsument Europas webbplats.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera