Varning för oseriös försäljning av telefoni

Nyhet 25 augusti 2015

Konsumentbyrån Telekområdgivarna ser många fall där telefonförsäljare vänt sig till privatpersoner och sålt på dem företagsabonnemang.

Telekområdgivarna varnar därför för den här försäljningsmetoden i ett pressmeddelande. Till både Konsumentverkets vägledning Hallå konsument och Post och telestyrelsen (PTS) kommer klagomål från personer som känner sig lurade.

Ett företagsabonnemang innebär ofta en bindningstid på 36 månader och ingen ångerrätt. Sådana villkor är inte tillåtna i avtal med privatpersoner.

– Den absoluta majoriteten av de som ringer oss har inte förstått att det är ett företagsabonnemang de har tecknat, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

– Vi vill betona att om abonnemanget huvudsakligen används för privat bruk så är man konsument i lagens mening och har ångerrätt enligt lag även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang. Har man däremot tecknat avtalet fullt medveten om att det är ett företagsabonnemang är dessa villkor tillåtna. I sådana fall ligger det utanför konsumenträtten och därmed inte heller inom Telekområdgivarnas uppdrag, förtydligar Mattias Grafström.
Detta har också slagits fast av Allmänna Reklamationsnämnden i flera avgöranden.

Konsumentverket rekommenderar att man anmäler sitt telefonnummer till NIX-registret för att undvika oönskade säljsamtal. Numera går det att ”nixa” både fasta och mobila telefonnummer.

Fler goda råd finner du på Hallå konsuments webbsida

Det finns också fakta på Telekområdgivarnas webb om just detta problem

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera