Flest miljöargument i marknadsföring av el

Nyhet 3 februari 2016

Det är inom elbranschen det är vanligast med miljöargument i marknadsföringen. Det visar en ny undersökning från Konsumentverket som granskat hur vanligt miljöargument är på 37 olika marknader.

Elmarknaden sticker ut i undersökningen och är den bransch där miljöargument är klart vanligast. Alla stora aktörer på marknaden kommunicerar aktivt kring miljö och hållbarhet i alla olika typer av kanaler. Framför allt handlar argumenten om framtiden med formuleringar som "framtidens energi" och "framtidskraft". Även olika varianter av ordet smart är vanliga, till exempel "energismart" och "smartare elförbrukning".

Andra branscher som också använder sig av miljöargument i större utsträckning är kläder/skor, ny bil, semesterboende, investering/pension, hemelektronik och restaurang/kafé/bar.

Konsumentverket har tillsyn över marknadsföringslagen och granskar bland annat om marknadsföring med miljöargument är vilseledande. Undersökningen kommer att fungera som ett stöd i det fortsatta arbetet med att granska marknadsföring.

Marknadsföring med miljöargument

PDF 1 MB. Öppnas i nytt fönster

Rapporten ger en beskrivning av hur miljöargument används inom olika konsumentmarknader.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera