Håll koll på ”reaklippen” under Black Friday

Nyhet 23 november 2016

Många butiker lockar med låga priser inför det som kallas för Black Friday den 25 november. Men för att det ska få lov att kallas rea så krävs det att butikerna följer reglerna.

 Man får inte lov att locka med låga priser om priserna inte är låga och det är varor man inte har, enkelt uttryckt, säger Niclas Ernebratt, jurist vid Konsumentverket.

Med det menas dels att butiken ska ha haft varorna i sitt utbud under en längre tid och att priserna ska vara rejält nedsatta. Dels att reavarorna finns i ett antal som butiken bedömer motsvarar efterfrågan.

Niclas Ernebratt har jobbat med flera granskningar av reklamkampanjer som har innehållit priser som påstås vara lägre än ordinarie pris.

 Som konsument tycker jag att man ska vara uppmärksam på vad som just påstås vara det ordinarie priset. Är du i en fysisk butik ska du ställa kritiska frågor till säljaren. Handlar du på nätet finns det olika prisjämförelsesajter som även redovisar prishistorik för olika produkter.

– Syftet är att ta reda på om reaklippet verkligen är så bra som påstås. Konsumenten måste kunna jämföra butikens ordinarie pris med reapriset. Det duger inte för butiksägaren att hänvisa till vad andra butiker tar för priser för samma varor.

Niclas Ernebratt vill ha in anmälningar till Konsumentverket om det är så att man misstänker överträdelser och att man gärna då dokumenterar detta om det är möjligt.

Här kan du göra en anmälan till Konsumentverket

Kontaktperson:

Niclas Ernebratt, jurist, tel 054-19 40 30

Fakta rea-erbjudanden

  • Reavarorna måste ingå i affärens ordinarie sortiment. Det vill säga, det är inte tillåtet att till exempel ta in ett tillfälligt parti tv-apparater inför den 25 november och sälja dem på rea. 
  • Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris.
  • Det är inte ok att locka med reavaror om de inte finns i ett antal som butiksägaren tror motsvarar efterfrågan. Huvudregeln är varorna ska finnas tillgängliga så länge kampanjen varar.
  • Har butiken misslyckats med det och varorna tar slut för fort kan butiken, så att säga, ”sona sina synder” genom att erbjuda sina kunder en likvärdig eller bättre produkt till samma pris.
  • Det som är absolut förbjudet är att annonsera om ett erbjudande som inte finns på riktigt och där företagets syfte är att sälja på dig en dyrare produkt.
Skriv ut Skriv ut
Prenumerera