KO stämmer Resegruppen

Nyhet 3 maj 2016

Svenska Resegruppen AB har i sina villkor försämrat resenärens rättigheter och bryter på 23 punkter mot Paketreselagen eller mot god sed i branschen, anser Konsumentombudsmannen.

När du bokar en paketresa har du i vanliga fall ett bättre skydd om något skulle krångla, än om du bokar flyg och hotell var för sig. Detta är inte fallet med Svenska Resegruppen AB, vilket har lett fram till att Konsumentombudsmannen (KO) nu stämmer bolaget.

Trots att lagen säger att bolaget vid en paketresa ska hjälpa konsumenten om till exempel ett flyg blir inställt eller om hotellet är överbokat, lämnar Resegruppen det helt upp till resenären att själv kontakta flygbolag och hotell.

Tar inget ansvar för hotellrum eller bagage

Resegruppen tar heller inget ansvar för om hotellrummet inte ser ut som på bilderna eller om bagaget inte kommer fram. Bolaget friskriver sig på en lång rad punkter där KO bedömer att det är bolaget som har ansvaret.

Resegruppen säljer resor på travelstart.se, seat24.se, budjet.se, flygvaruhuset.se, supersavertravel.se, travelfinder.se och travelpartner.se. Bolaget ägs av Etraveli AB.

Läs mer om KO:s stämningsansökan mot Svenska Resegruppen AB

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera