Många svenskar i abonnemangsfällor

Nyhet 9 maj 2017

Över 200 000 svenska konsumenter har fastnat i abonnemangsfällor de senaste tre åren, visar en undersökning från Konsument Europa. Och kännedomen om vilka rättigheter man har som konsument, är låg.

Den gemensamma nämnaren för abonnemangsfällor, är att konsumenten via nätet vilseleds att ingå avtal om löpande leverans av en vara eller tjänst. Oftast är konsumenten inte ens medveten om att ha ingått något avtal.

Resultatet från undersökningen visar att svenskarna har låg kännedom om sina rättigheter när de drabbas av en abonnemangsfälla. Nästan var tredje konsument väljer att betala när företaget kräver dem på pengar, trots att de inte anser sig ha beställt något.

Eftersom problemet med abonnemangsfällor har blivit allt vanligare de senaste åren, är det också ett av de områden som årets Konsumentrapport särskilt belyser.

Läs mer om undersökningen på Konsument Europas webbplats

Konsumentrapporten 2017

PDF 2 MB. Öppnas i nytt fönster

Konsumentrapporten uppmärksammar konsumenternas situation och förutsättningar på 45 marknader.

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut
Prenumerera