Piller, pulver och prylar – vad får träningsprofilerna säga i sociala medier?

Nyhet 10 maj 2017

Bygga muskler, tappa vikt, bli piggare, bli friskare – önskemålen om en snyggare och starkare kropp kanske vi känner igen lite till mans och marknaden är inte sen att erbjuda produkter. Men får man påstå vad som helst om hälsokost och andra träningspreparat?

Det finns rätt stränga regler som styr vad man får säga om hälsokostpreparat, skönhetsprodukter och liknande varor.

– Det är viktigt att känna till hur man får skriva och prata om produkterna. Det är också viktigt att veta att det här inte bara gäller tillverkaren, utan även den som marknadsför varorna i sin blogg, eller på Instagram, Facebook eller i en podd, säger Anna Lindström som är jurist på Konsumentverket.

Många bloggare har dålig koll

Hon och kollegan David Ånesjö har läst massor med träningsbloggar och skärskådat marknadsföringen av allt från proteinpulver till vitamindrycker.

– Tyvärr märks det att många inte har koll på vad lagen säger om reklam för hälsokost. Risken är att konsumenterna blir vilseledda och tror att produkterna har en mycket större positiv påverkan på hälsan än vad de rimligen kan ha, säger hon.

Hon tycker att det är viktigt att bloggarna, som är förebilder för många när det gäller träning och kost, tar ett större ansvar. För att hjälpa till skriver Konsumentverket nu till en rad profiler, eller influencers, och berättar om reglerna.

– Vi tror att många vill göra rätt, men att de saknar kunskap. Därför hoppas vi att vårt brev med information kommer att göra skillnad.

Reklam ska vara tydligt märkt

En annan viktig aspekt som Konsumentverket lyfter fram i breven är markering av marknadsföring.

– Det ska vara tydligt när det är reklam. Det är också grundläggande att företag som vill samarbeta med sociala medieprofiler känner till att reklamen inte får smygas in utan måste vara tydligt markerad, säger Anna Lindström.

Av den anledningen får även en rad företag i branschen brev från Konsumentverket med information om både regler för hälsopåståenden och marknadsföringslagen.

Läs mer om regler för hälsopåståenden

Läs mer om marknadsföring i sociala medier

Vi vill uppmärksamma dig på att den här nyheten publicerades för mer än ett år sedan. Det kan alltså finnas mer aktuell information som har publicerats efter den här nyheten.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera