KO har ordet: Allt är inte guld som glimmar på Black Friday

Nyhet 19 november 2018

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell skriver i dag på KO har ordet om den stora shoppingdagen Black Friday som i år infaller den 23 november.

I reklamen inför Black Friday lockar många företag med klipp på olika produkter. Men innan man slår till bör man ta reda på om klippet är så bra som det påstås och fundera på om delbetalning verkligen är det bästa alternativet, skriver Cecilia Tisell.

För att kunna avgöra hur bra ett reaerbjudande är så måste man vara säker på vad varan kostade före rean. I annonserna jämförs reapriset med det ”ordinarie priset” eller det ”rekommenderade priset”.

Men går det ens att lita på butikernas egna påståenden om vad varan kostade före prisnedsättningen? Är det säkert att den där tv:n eller datorn någonsin har kostat så mycket som det påstås?

Läs mer i KO har ordet

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera