Facebook lovar bli tydligare om personuppgifter

Nyhet 11 april 2019

Efter påtryckningar från EU-kommissionen och de konsumentskyddande myndigheterna inom EU lovar nu Facebook att bli tydligare om hur de använder våra personuppgifter för att finansiera sin verksamhet.

Facebook är gratis för användarna, men finansierar sin verksamhet genom att sälja tjänster för riktad reklam.  Tjänsterna skapar Facebook genom att använda våra personuppgifter. Hur det här går till har företaget tidigare inte velat avslöja. Det har i sin tur fått EU-kommissionen och europeiska myndigheter att granska Facebooks villkor och kräva en ökad tydlighet.

Arbetet med att förmå Facebook att bli tydligare mot användarna har letts av de franska myndigheterna, och är ett samarbete inom EU där även svenska Konsumentverket medverkar.

–Vi är glada att Facebook, som används av så många konsumenter, nu går med på kraven att öppet redovisa hur företaget använder personuppgifter för att utveckla reklamtjänster som sedan säljs till andra företag, säger Emy Gustavsson som är internationell handläggare på Konsumentverket.

Senast den 19 juni i år lovar Facebook att ha tydlig information om hur våra personuppgifter används i sina användarvillkor. De ska också vara så enkelt skrivna att vanliga användare ska kunna förstå dem, lovar företaget.

I Sverige är det främst Datainspektionen som hanterar frågor som rör personuppgifter, men Konsumentverket har ansvar för att granska avtalsvillkor som också kan omfatta personuppgifter.

Facebook lovar att ändra flera villkor, bland annat vad som gäller för material som användarna har tagit bort.

Läs mer i ett pressmeddelande från EU-kommissionen

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera