KO har ordet: Fejkreor är ett svek mot konsumenterna

Nyhet 20 november 2019

I dag skriver Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i KO har ordet om reor som är för bra för att vara sanna.

Black Friday närmar sig och i reklamen lockar handeln med fantastiska klipp. Men alla reaerbjudanden är inte så förmånliga som det påstås. Som konsument möts du i vissa fall av en djungel med falska fynderbjudanden.

Konsumentverket har i flera års tid granskat bransch efter bransch för att stoppa missbruket av reabegreppet. Konsumentombudsmannen har tagit två företag till domstol och nyligen meddelades förbud mot tre andra bolag som brutit mot reareglerna. Bilden är att fejkreor är ett relativt utbrett problem inom handeln.

Detta är naturligtvis inte acceptabelt, skriver Cecilia Tisell. Som konsument ska man kunna lita på att företagen följer lagen och inte fuskar i sin iver att få sälja sina produkter. 

Läs mer i KO har ordet

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera