Ny bluff: Redan drabbade konsumenter luras på nytt

Nyhet 27 november 2019

Flera personer som drabbats av oseriös telefonförsäljning blir lurade igen av personer som påstår sig kunna hjälpa dem. Bland annat utger sig vissa ringa från Konsumentverket.

Bluffen är utformad på olika sätt, men har det gemensamt att den riktar sig till konsumenter som drabbats av problem med olika bolag.

Tillvägagångssättet är detsamma: Du blir uppringd av någon som påstår sig kunna hjälpa dig mot en ersättning. Men någon hjälp får du inte. Istället blir du av med mer pengar än de som du redan har förlorat.

Personerna påstår sig ringa från olika bolag och instanser. De har till och med påstått sig ringa från Konsumentverket och berättar då att myndigheten ska hjälpa konsumenten att få tillbaka pengarna de förlorat.

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar heller aldrig ut någon ersättning. Är du drabbad – polisanmäl!

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera