Hallå konsument byter skepnad – gör det ännu enklare att lösa konsumenternas problem

Nyhet 3 november 2020

Upplysningstjänsten Hallå konsument lanserar en ny version av webbplatsen. Istället för generella informationstexter ligger fokus på konkreta och specifika guider. Vårt mål är att webbplatsen ska ge fler konsumenter det stöd de behöver för att själva kunna lösa sina problem, säger Isabelle Hjalmarsson, projektledare på Konsumentverket.


Anna Werner Jansson, Frida Brogren, Nora Shoki och Johanna Persson är några av Hallå konsuments vägledare.

 Det är ett nytt utseende och nya funktioner som möter besökaren på Hallåkonsument.se från och med den 2 november i år.

Den stora skillnaden mellan den nya och gamla webbplatsen är att fokus ligger på vilket problem konsumenten har, istället för att informera om vilka rättigheter som finns.

Många blandar dessutom ihop begrepp som reklamation och garanti, eller ångerrätt och öppet köp, vilket tenderar att leda till fler frågor än svar.

– Vi går från breda och generella informationstexter till konkreta och specifika guider. På så vis tror vi att fler konsumenter kommer få hjälp med just sina konsumentproblem, säger Isabelle Hjalmarsson, projektledare på Konsumentverket.

Huruvida konsumenten köpt en vara eller tjänst i Sverige eller i ett annat EU-land, spelar heller ingen roll från och med nu. På Hallå konsument finns vägledning för både nationell och gränsöverskridande handel.  

Fokus på problemet istället för rättigheten

Den nya webbplatsen innehåller de vanligaste konsumentproblemen i kombination med de vanligaste varorna och tjänsterna. På så sätt hamnar informationen mycket närmare konsumentens riktiga problem än texterna gjorde tidigare.

– Om du till exempel har problem med din nyinköpta mobiltelefon, så vill du helst läsa information som handlar om just din situation, inte en generell text om vilka rättigheter du har, oavsett vilken produkt du köpt, säger Isabelle Hjalmarsson.

Målet är att fler konsumenter ska få det stöd de behöver för att själva kunna lösa sina problem. Samtidigt poängterar Isabelle Hjalmarsson att den nya webbplatsen inte kommer att innebära några minskade öppettider för de som vill komma i kontakt med Hallå konsuments vägledare via chatt eller telefon.

Tidigare har många konsumenter känt ett behov av att ringa till Hallå konsument bara för att bekräfta att de uppfattat informationen på webbplatsen korrekt. Det är den sortens samtal som Hallå konsument hoppas ska minska i och med den nya webbplatsen.

– Om färre av besökarna behöver ta personlig kontakt med vägledningen så blir det också enklare för dem som vill nå oss via chatt och telefon, säger Marija Borenius, enhetschef för konsumentupplysningen på Konsumentverket.

Isabelle Hjalmarsson, Henrik Hallenius och Marija Borenius

Det är inte bara innehållet som det har skruvats på. Framöver ska det bli enklare att navigera runt på nya Hallåkonsument.se, framförallt på mobilen. Sökmotorn är förbättrad och projektgruppen har jobbat mycket med sökmotoroptimering.

– Laddtider har också varit en prioriterad fråga i projektet. Den tekniska lösning vi har valt ger oss mycket goda möjligheter att göra webbplatsen snabbare. Även om det finns vissa saker att skruva på framöver så har vi höjt oss ett rejält snäpp jämfört med den gamla versionen av webbplatsen, säger Henrik Hallenius, som projektlett arbetet med den nya webbplatsen ihop med Isabelle Hjalmarsson.

 

Skriv ut
Prenumerera