KO: ”Orimligt att låta konsumenterna bära bördan”

Nyhet 5 november 2020

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell ger sin syn på läget när tiotusentals resenärer har väntat länge på att få sina pengar återbetalade för resor som aldrig blev av.

”I pandemins spår är det mycket som inte fungerar som vanligt. Det får vi ha förståelse för – till en viss gräns. När tiotusentals resenärer efter många månader fortfarande väntar på sina pengar från SAS och andra flygbolag tar både konsumenternas och mitt tålamod slut.” skriver Cecilia Tisell i KO har ordet.

Hon pekar på att reglerna är tydliga. Företagen har sju dagar på sig att betala tillbaka biljettpriset för inställda resor.

”Det är inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och låna ut sina pengar till företagen. Många drabbade väntar på tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjänst som inte har levererats.”

Läs hela KO har ordet här.

Skriv ut
Prenumerera