Se upp för bluffkontakter

Nyhet 13 juli 2020

Det händer att personer ringer konsumenter och påstår att de representerar Konsumentverket eller Konsumentombudsmannen, KO. Ibland är det personer som utger sig komma från företag som påstår att de samarbetar med Konsumentverket och vill ”hjälpa till” mot en avgift.

– Jag vill uppmana dig som konsument att vara extra försiktig och kritisk om du blir kontaktad över telefon av någon som påstår att de ringer från myndigheten. Det gäller också om de påstår att de har ett samarbete med oss på Konsumentverket, säger Daniel Karfs, biträdande Konsumentombudsman.

Olika taktiker används

Ofta har den som kontaktar dig på telefon eller annat sätt samlat information om dig och låter både insatt och trovärdig. Uppringarens taktik kan vara att skrämma dig genom att påstå att du är på väg att bli utsatt för ett bedrägeri. Taktiken kan också vara att erbjuda dig hjälp kring något som kanske handlar om fakturor eller abonnemang.

Polisen tipsar

Polisens råd om hur du skyddar dig mot bluffsamtal är att:

  • Aldrig svara på misstänkta nummer
  • Aldrig logga in med bank-ID på någon annans uppmaning

Läs mer om hur du skyddar dig mot bluffsamtal och bedrägerier på Polisens webbplats 

Skriv ut
Prenumerera