Se upp för nya bluffsamtal!

Nyhet 10 mars 2020

Flera konsumenter som drabbats av oseriös telefonförsäljning blir lurade igen av personer som påstår sig kunna hjälpa dem. Bland annat utger sig vissa ringa från Konsumentverket. Det kan till och med se ut som personerna ringer från vår upplysningstjänst Hallå konsument eller Konsumentverkets växelnummer.

Bluffen är utformad på olika sätt, men har det gemensamt att den riktar sig till konsumenter som drabbats av problem med olika bolag.

Tillvägagångssättet är detsamma: Du blir uppringd av någon som påstår sig kunna hjälpa dig mot en ersättning. Men någon hjälp får du inte. Istället blir du av med mer pengar än de som du redan har förlorat.

Personerna påstår sig ringa från olika bolag och instanser. De har till och med påstått sig ringa från Konsumentverket och berättar då att myndigheten ska hjälpa konsumenten att få tillbaka pengarna de förlorat. I vissa fall ser det ut som personen ringer från vår upplysningstjänst Hallå konsument eller Konsumentverkets växelnummer.

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar heller aldrig ut någon ersättning. Är du drabbad – polisanmäl! Anmäl även till Konsumentverket.

Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera