KO stämmer teleoperatör

Pressmeddelande 15 oktober 2015 Uppdaterad 23 november 2016

Konsumentombudsmannen, KO, stämmer teleoperatören 0700 för att få stopp på bolagets aggressiva säljmetoder.

Över 100 anmälningar har kommit in till Konsumentverket med vittnesmål om teleoperatörens sätt att sälja teleabonnemang. Många berättar samma sak – de har blivit uppringda av telefonförsäljare som påstått eller gett intryck av att ringa från anmälarnas befintliga operatör, till exempel Telia. Det är först senare som det har framgått att det är 0700 som de ingått avtal med.

0700 har dessutom krävt betalning för abonnemangsavtal som konsumenten inte har beställt. Samtidigt har bolaget flyttat konsumenternas abonnemang från den befintliga operatören till 0700.

När konsumenterna sedan försökt ångra avtalet har 0700 lämnat felaktig information om ångerrätten. I andra fall har bolaget varken svarat på mail eller telefon. En del konsumenter har inte förstått att det finns något köp att ångra. När sedan orderbekräftelsen dykt upp efter dryga två veckor har konsumenterna fått beskedet att det är för sent att ångra sig.

För att få stopp på teleoperatörens marknadsföring stämmer nu KO bolaget i tingsrätten och yrkar bland annat på marknadsstörningsavgift med hänvisning till att telefonförsäljningen i flera fall riktats mot äldre personer som drabbas särskilt hårt av bolagets aggressiva metoder.

Här kan du läsa domen mot 0700 Sverige AB

Kontaktperson:

Carolina Andersson, processråd, tel 054-19 41 64

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera