Färre har tillgång till kommunal konsumentvägledning

Pressmeddelande 23 maj 2016

Elva kommuner har förlorat sin konsumentvägledning under det senaste året. Det betyder att 780 000 svenskar nu saknar kommunal konsumentvägledning.

Trots tappet finns det dock konsumentvägledning i 259 av landets 290 kommuner. Men resurserna är knappa på många håll. Det visar Konsumentverkets årliga kartläggning.

Den totala arbetstiden som läggs på konsumentvägledning i landet motsvarar 107 årsarbetskrafter, vilket är 18 färre än i fjol. Det är den lägsta siffran på tio år. Då var motsvarande siffra 151 årsarbetskrafter.

260 personer arbetar med konsumentvägledning i kommunerna. Drygt 80 av dem arbetar som mest en halv dag i veckan med att vägleda konsumenter. Drygt 60 personer ägnar mer än fyra dagar i veckan åt detta.

Konsumentombudsmannen är oroad

Konsumentverket har i tidigare rapporter berättat om att konsumenter behöver mer kunskap om sina rättigheter och att de som kontaktar konsumentvägledningen är mycket nöjda med hjälpen de får.

– Jag ser med oro på att så många kommuner lägger ned verksamheten och drar ned på resurserna. Den kommunala konsumentvägledningen är unik eftersom den finns där konsumenterna är och kan erbjuda ett personligt stöd som inte andra upplysningstjänster klarar, säger Cecilia Tisell, vikarierande Konsumentombudsman och generaldirektör på Konsumentverket.

Läs mer i KO har ordet om Cecilia Tisells åsikter i denna fråga

Kommunernas konsumentvägledning – en lägesrapport 2016

PDF 2 MB. Öppnas i nytt fönster

En lägesrapport som visar hur kommunernas konsumentvägledning såg ut 2016.

Kontaktpersoner:

Helena Olofsson, utredare, tel 054-19 40 99 och Margareta Lindberg, utredare, tel 054-19 40 62.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera