Flygstrejken inom SAS – dina rättigheter som resenär

Pressmeddelande 13 juni 2016

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument får just nu många frågor om flygstrejken inom SAS. Många känner inte till att man har samma rättigheter vid strejk som annars gäller för inställda och försenade flyg.

Under morgonen har därför vägledarna på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument förberett sig för att ta emot frågor från oroliga flygpassagerare.

– Många känner inte till att det finns ett starkt konsumentskydd för inställda eller försenade flyg och de reglerna gäller även vid strejk, säger Gustav Sandgren, vägledare vid Hallå konsument.

Du som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har framförallt dessa rättigheter:

  • Rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten.
  • Rätt till mat och dryck.
  • Rätt till hotell.
  • Du kan även ha rätt till ersättning för utlägg eller kompensation.

Tänk på att om du väljer återbetalning av biljetten så har flygbolaget inte längre någon skyldighet att betala för hotell eller mat.

SAS har avrått sina resenärer från att åka till flygplatsen om de har en inställd flight. Besked till kunderna sker via sms eller på bolagets hemsida.

Läs mer om dina rättigheter vid inställda flyg på Hallå konsument

Är du konsument?

För vägledning, kontakta upplysningstjänsten Hallå konsument på tel 0771-525 525.

Är du journalist?

Vid frågor, kontakta Konsumentverkets presstjänst på tel 054-19 40 20.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera