KO stämmer Key Code Security

Pressmeddelande 20 januari 2016

Företaget Key Code har dragit på sig flest anmälningar till Konsumentverket under 2015. Anmälarna vittnar om skrämseltaktik och falska påståenden. Nu stämmer KO företaget.

Konsumentverket har tagit emot 266 anmälningar mot företaget. Det handlar om att telefonförsäljarna har skrämt upp konsumenterna genom att påstå att de var utsatta för pågående ID-kapning. Säljarna har då påstått att tjänsten skulle skydda mot ID-kapningar. En del personer har också fått fakturor från företaget, trots att de inte har beställt något.

Falska påståenden

Konsumentombudsmannen, KO, begär att tingsrätten förbjuder företaget och personen bakom företaget att kräva betalt för tjänster som konsumenten inte har beställt. KO vill också att rätten förbjuder företaget och personen bakom att påstå att tjänsten innebär ett heltäckande skydd mot ID-kapning. Det ska också vara förbjudet att påstå att alla kreditkortsköp går genom det aktuella kreditupplysningsföretaget, att bedragaren åker fast och att man kan häva köpet hos kreditupplysningsföretaget. KO vill att det ska vara förbjudet för företaget att skrämmas genom att ge konsumenten intryck av att just han eller hon är utsatt för ett bedrägeri.

Vill se 5 miljoner i avgift

KO vill att förbuden ska vara förknippade med vite, det vill säga att företaget och personen bakom företaget får betala en slags straffavgift om de bryter mot något av förbuden. Dessutom vill Konsumentombudsmannen att företaget tvingas betala en marknadsstörningsavgift på 5 miljoner kronor.

Samma person bakom

Key Code Security är ett företag som ingår i Key Code-koncernen. I samma koncern ingick Key Code handel, senare Rakexperten, som nyligen dömts av tingsrätten för brott mot marknadsföringslagen. Samma person finns även bakom det företaget.

Journalister som söker mer information kan kontakta processråd Carolina Andersson, via presstjänsten 054-194020.

Konsumenter som har frågor om Key Code är välkomna att kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Kontaktuppgifter finns på Hallå konsuments webbplats

På grund av bestämmelser i Personuppgiftslagen, PUL, publicerar Konsumentverket inte handlingar med personuppgifter på webben. Handlingarna kan fritt begäras ut via konsumentverket@konsumentverket.se  eller aktuell domstol.

Är du journalist kan du även kontakta presstjänsten på presstjanst@konsumentverket.se eller 054-19 40 20.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera