KO stämmer LV Hälsokost

Pressmeddelande 12 juli 2016

Företaget LV Hälsokost har lockat med gratis prova-på-paket och vinster i tävlingar. Problemet är att det inte är gratis, och varken tävlingar eller vinster verkar existera.

Konsumentverket har fått ta emot en stor mängd anmälningar och klagomål mot företaget från konsumenter som känner sig lurade. LV Hälsokost, även kallat Lev Väl och Maximera, är det bolag som har fått flest anmälningar hittills i år.

Trots upprepade kontakter har bolaget inte ändrat sina försäljnings- och marknadsföringsmetoder. Bolaget hävdar att de upphört med all verksamhet, men anmälningarna fortsätter att strömma in. Det senaste är att de skickar ut inkassokrav från ett bolag som inte existerar och därmed saknar tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. I kravet står det dessutom felaktigt att konsumenter som inte betalar kommer att få en betalningsanmärkning.

Konsumentombudsmannen, KO, kräver nu att tingsrätten förbjuder bolaget att fortsätta med försäljningsmetoderna, det vill säga att locka med gratisprover och tävlingsvinster som inte finns. KO begär också att bolaget tydligt måste informera om att de vill sälja ett abonnemang på vitaminer när de ringer. KO yrkar också att tingsrätten förbjuder företaget att kräva betalt för något som konsumenten inte har beställt.

KO vill att domstolen snabbt stoppar marknadsföringen genom ett så kallat interimistiskt beslut. Ett förbud kan då träda i kraft direkt och gälla tills den slutgiltiga domen kommer.

KO har begärt att bolaget ska betala en marknadsstörningsavgift på en halv miljon kronor. Förbuden och kraven på tydlig information ska också vara förknippade med vite. Det innebär att om bolaget fortsätter att bryta mot marknadsföringslagen och inte följer domstolens beslut kan företaget tvingas betala vite, det vill säga ett slags bötesbelopp som domstolen bestämmer.

För mer information kontakta gärna processråd Carolina Andersson tfn 054-194164

På grund av bestämmelser i Personuppgiftslagen, PUL, publicerar Konsumentverket inte handlingar med personuppgifter på webben. Handlingarna kan fritt begäras ut via konsumentverket@konsumentverket.se  eller aktuell domstol.

Är du journalist kan du även kontakta presstjänsten på presstjanst@konsumentverket.se eller 054-19 40 20.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera