Konsumentverket granskar sporthandelns priser

Pressmeddelande 22 februari 2016

Under hösten och vintern 2015 granskade Konsumentverket marknadsföringen från sex stora bolag inom sporthandeln. Samtliga visade sig ha brister när de lyfte fram sina prissänkta produkter och kampanjpriser.

Det vanligaste felet var att de jämförde med ett ordinarie pris som var för gammalt och därför missvisande. Ett ordinarie pris ska vara det pris som bolaget vanligtvis använder för en produkt. Vid granskningen visade det sig att vissa priser inte hade använts på flera månader och vissa fall på upp till över ett år. Ett annat fel var att de jämförde sina priser med ett rekommenderat-pris som inte används av någon i branschen.

Om det angivna rekommenderat- eller ordinarie priset är för högt framstår det egna priset som mer fördelaktigt. Det riskerar att lura konsumenterna.

– Priset är kanske den viktigaste faktorn när konsumenten funderar på att köpa något. Därför är det av stor vikt att prisuppgifterna inte är vilseledande, säger David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.

Samtliga granskade bolag har meddelat att de nu skärper sina rutiner och ska se till att prisinformationen hädanefter är korrekt.

Bolagen som ingår i granskningen är: Intersport, Team Sportia, Stadium, XXL, Sportamore och Länna Sport

Konsumentverket fortsätter under våren att granska prisinformationen inom två andra branscher: leksaker och sängar.

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera