Hantverkstjänster och begagnade bilar – det klagar vi mest på

Pressmeddelande 17 januari 2017

Det är lätt att konsumera, men det kan vara svårt att vara konsument. Allra flest klagomål får hantverkstjänster och köp av begagnad bil.

Det visar statistik från 2016 för den kommunala konsumentvägledningen och Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå konsument. Statistiken bygger på drygt 121 000 klagomål som registrerats under det gångna året. Den är uppdelad på varor och tjänster.

Att köpa en begagnad bil och att bygga om eller renovera hemma kostar mycket pengar. Därför är det heller inte konstigt att dessa två, år efter år, toppar klagomålsstatistiken. Ett misslyckat, men mindre kostsamt köp, kanske man inte bryr sig om att söka konsumentvägledningens hjälp med.

Viktigt att skriva avtal med hantverkare

Det finns sätt att minska risken för missnöje. Här kommer juristen Joséphine Slottes bästa tips för att bli nöjd med hantverkstjänsterna.

 –Det är viktigt att avtala med hantverkaren om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Om tilläggsarbeten dyker upp ska också de med i avtalet. Ett skriftligt avtal fungerar som ett kvitto på vad ni har kommit överens om. Betala aldrig i förväg, säger hon.

Konsumentverket har en mall för avtal för just hantverkstjänster, ett formulär som underlättar för både hantverkare och beställare.

–Många gånger bottnar problemen i brist på kommunikation. Ett skriftligt avtal hjälper parterna att bli på det klara med vad som ska göras och hur, säger Joséphine Slotte.

Går att klaga även på begagnad bil

Den vara som konsumenter klagar mest på är begagnade bilar. Även här har Konsumentverket goda råd:

–Välj en bilhandlare med gott rykte och helst någon ansluten till en branschorganisation. De följer riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket. De har även förbundit sig att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer, säger juristen Malin Johansson.

– Skulle det bli fel på bilen är det viktigt att komma ihåg att du kan klaga även på en begagnad bil i upp till tre år. Inom de första sex månaderna ger lagen dig ett särskilt skydd där bilhandlaren ska visa vad som orsakat felet. Är det ett ursprungligt fel ska bilhandlaren kostnadsfritt reparera bilen, säger hon.

Mer information och goda råd finns på Hallå konsument, hallakonsument.se

På webben finns också poddavsnitt om både bilköp och köp av hantverkstjänster:

Hallå konsuments podd om bilköp

Hallå konsuments podd om hantverkstjänster

Kontaktpersoner

Niclas Sturesson, ordförande Konsumentvägledarnas yrkesförening, tfn 0733-576327

Hantverkstjänster: Josephine Slotte tfn 054-19 41 38 eller Daniel Gustafsson, tfn 054-19 40 77

Begagnade bilar: Presstjänsten, tfn 054-19 40 20

Statistiken: Björn Åkerberg, tfn 054-19 40 94

 

Topp fem problemområden för tjänster:

  1. Hantverkstjänster
  2. Mobiltelefoni
  3. Fast telefoni
  4. Flyg
  5. Internet/fiber

Topp fem problemområden för varor:

  1. Begagnad bil
  2. Dator/telefon/spelkonsol (elektronik)
  3. Möbler/husgeråd/inredning
  4. Hälsokost
  5. Kläder

Ladda ner statistik för samtliga län

Ladda ner statistik för riket som helhet

Skriv ut Skriv ut
Prenumerera